اهداف تربیتی همزیستی مسالمت‌آمیز از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی فرهنگیان فارس

10.22084/qss.2024.28827.1018

چکیده

از جمله مشکلاتی که امروزه دامن‌گیر جوامع مختلف ازجمله جوامع چند فرهنگی شده است، عدم توانایی افراد در همزیستی مسالمت‌آمیز با یکدیگر است که نمونه‌های متعدد کشمکش میان افراد و گروه‌های مختلف مؤید این اتفاق است. دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین برای دستیابی به این همزیستی مسالمت‌آمیز برنامه‌هایی دارد، بر این اساس هدف پژوهش حاضر دستیابی به اهداف تربیتی همزیستی مسالمت‌آمیز از منظر قرآن کریم است. از آنجا که تفاسیر متعددی از قرآن کریم وجود دارد تأکید این پژوهش بر تفسیر المیزان است. روش پژوهش تحلیل محتوا است و بر اساس آن محتوای تفسیر المیزان در جهت پاسخ به سؤال پژوهش مورد تحلیل کیفی قرارگرفته است. نتایج پژوهش به شش هدف تربیتی اشاره دارد که عبارت‌اند از: کسب شایستگی حضور در جمع، تحقق عدالت تربیتی، تحقق آزاداندیشی، پرورش سعه ی صدر و توانایی درک و پذیرش تفاوت‌ها، پرورش روحیه‌ی پذیرش همزیستی مسالمت‌آمیز و کسب توانایی اعتبارسنجی ارزش‌ها با معیار «عقل مبتنی بر شرع».

عنوان مقاله [English]

Educational goals of Peaceful Coexistence From the Perspective of the Holy Quran with Emphasis on Al-Mizan Interpretation

نویسنده [English]

  • Salman Rezvankhah
Fars. Cfe
چکیده [English]

One of the problems that has plagued different societies today, including multicultural societies, is the inability of individuals to coexist peacefully. This is confirmed by numerous examples of conflict between individuals and groups. Islam as the most complete religion has plans for achieving this peaceful coexistence. Accordingly, the purpose of the present study is to achieve peaceful coexistence educational goals from the perspective of the Holy Quran and emphasizing on the interpretation of al-Mizan which is conducted through content analysis based on content analysis. To answer the research question has been analyzed. The results of the study point to six educational goals, namely: attaining competence in the community, realizing educational justice, realizing free thinking, nurturing the ability to understand and accept differences, nurturing a spirit of accepting peaceful coexistence, and acquiring the validity of values. Sharia-based ”.