امت اسلامی و سرمایه اجتماعی: تحلیل قرآنی روابط مؤمنان و سرمایه‌سازی در صدر اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

بخش الهیات، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

10.22084/qss.2025.31076.1142

چکیده

این پژوهش میان‌رشته‌ای با هدف واکاوی سازوکارهای تولید سرمایهٔ اجتماعی در امت اسلامیِ صدر اسلام انجام شده است. داده‌ها شامل گزینش آیات کلیدی قرآن (حجرات/10، توبه/103، مائده/2، انفال/63، آل‌عمران/103)، تفاسیر معتبر و منابع تاریخی مانند سیرهٔ ابن‌هشام است. روش تحقیق تحلیل محتوای کیفیِ تماتیک است؛ آیات و تفاسیر کدگذاری و سه مقولهٔ محوری — اخوت اسلامی، نهادهای اجتماعی و هنجارهای متقابل — استخراج شد و با نظریهٔ سرمایهٔ اجتماعی (اعتماد، شبکه‌ها و هنجارها) تطبیق یافت. یافته‌ها نشان می‌دهد که اخوتِ قرآنی بستر اعتماد و سرمایهٔ پیوندی را فراهم ساخت؛ نهادهایی مانند مسجد و نظام زکات شبکه‌های همکاری و سرمایهٔ پل‌زننده ایجاد کردند؛ و هنجارهای امر به معروف و تعاون در خیر، هنجارهای متقابل را نهادینه نمودند. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد اصول قرآنی با کارکردهای عملی و تاریخی، سازوکارهایی برای تقویت اعتماد، همکاری و کاهش نابرابری فراهم کرده‌اند و می‌توانند برای سیاست‌های ادغام اجتماعی، برنامه‌های نهادسازی مدرن و ارتقای انسجام اجتماعی الهام‌بخش باشند. تحلیل تطبیقی آیات، تفاسیر و منابع تاریخی مبنای پیشنهادهای کاربردی مقاله را تشکیل می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Islamic Ummah and Social Capital: A Quranic Analysis of Believers’ Relationships and Capital Formation in Early Islam

نویسنده [English]

  • Morteza Arab
Department of Theology, Faculty of Law and Theology, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

This interdisciplinary study investigates the mechanisms of social-capital formation in the early Islamic community. The data comprise selected Qurʾānic verses (Ḥujurāt 10; Tauba 103; Māʾida 2; Anfāl 63; Āl ʿImrān 103), authoritative tafsīr sources, and historical references such as Ibn Hishām’s Sīra. The research employs thematic qualitative content analysis: verses and interpretations were coded, producing three central categories — Islamic brotherhood, social institutions, and reciprocal norms — and these were compared with social-capital theory (trust, networks, norms). Findings indicate that Qurʾānic brotherhood fostered trust and bonding social capital; institutions such as the mosque and zakāt system promoted cooperative networks and bridging capital; and Qurʾānic injunctions like enjoining good and mutual aid institutionalized reciprocal norms. The study concludes that Qurʾānic principles, through practical and historical functions, offered mechanisms for strengthening trust, enhancing cooperation, and reducing inequality. These insights provide applicable lessons for modern social-integration policies, institutional development, and community cohesion. The comparative analysis of verses, tafsīr, and historical practices forms the foundation of the article’s practical recommendations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Ummah'
  • social capital'
  • Islamic brotherhood'
  • social institutions'
  • '
  • reciprocal norms
دوره 4، شماره 1
شهریور 1404
صفحه 212-241
  • تاریخ دریافت: 11 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 16 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 مهر 1404