تحلیل اصول اخلاقی و اجتماعی مؤثر بر تعاملات جمعی در آیات قرآن کریم: رویکردی به تزکیه اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصول دین -تهران-ایران

2 دانشکده اصول دین- تهران-ایران

10.22084/qss.2025.30972.1134

چکیده

تزکیه‌ی اجتماعی در منظومه‌ی قرآنی، فرآیندی چندساحتی است که از تهذیب نفس فردی آغاز شده و به اصلاح بنیادهای اخلاقی و ساختاری جامعه می‌انجامد. این پژوهش با روش تحلیل محتوای مضمونی و تمرکز بر سیاق آیات، سه راهبرد اصلی در تحقق تزکیه اجتماعی را استخراج و تحلیل کرده است. مهم‌ترین راهبرد، «تقویت سلامت تعاملات اجتماعی» است که بر پایه اعتماد متقابل، رعایت حقوق و حریم‌های فردی، کنترل نگاه و پرهیز از بدبینی و تجاوز به حقوق دیگران استوار است. این راهبرد شالوده اصلاح روابط انسانی و تضمین سلامت و آرامش جمعی را تشکیل می‌دهد و از نظر قرآن، اصلی‌ترین بستر بروز یا پیشگیری از انحرافات اخلاقی در جامعه است. راهبرد دوم، «هدایت‌گری اجتماعی و تربیت اخلاق جمعی» است که نقش نظام‌های تربیتی الهی، پیامبران و نهادهای آموزش وحیانی را در شکل‌دهی رفتارهای جامعه‌پسند و تقویت ارزش‌های اخلاقی برجسته می‌کند. این هدایت سازمان‌یافته، پایه‌گذار رشد اخلاقی و پایداری تزکیه در سطح اجتماعی است. سومین راهبرد، «ترویج روحیه انفاق و بخشش» است که به‌عنوان راهکاری مؤثر برای مقابله با ریشه‌های درونی فساد اجتماعی مانند بخل و دنیاطلبی، زمینه‌ساز عدالت اجتماعی، کاهش فاصله‌های اقتصادی و تقویت پیوندهای جمعی شناخته می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد تزکیه اجتماعی در قرآن، فرایندی چندسطحی و منسجم است که اصلاح روابط اجتماعی، هدایت تربیتی و تقویت ارزش‌های اخلاقی را به‌طور هم‌زمان دنبال می‌کند و در نهایت زمینه‌ساز جامعه‌ای متعادل، اخلاق‌محور و الهی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Ethical and Social Principles Influencing Collective Interactions in the Qur'anic Verses: A Social Tazkiyah Approach.

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Sadat Saeidi Hosseini 1
  • Maliheh Sadat Seyyedreza Dulabi 2
1 Al-Osul Al-Din University, Tehran, Iran
2 Al-Osul Al-Din University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Social purification (Tazkiyah) within the Qur’anic framework is a multifaceted process that begins with individual self-purification and culminates in the reform of the ethical and structural foundations of society. This study, employing a thematic content analysis method with a focus on the contextual examination of Qur’anic verses, identifies and analyzes three principal strategies for the realization of social purification.



The foremost strategy is the “strengthening of healthy social interactions,” which is grounded in mutual trust, respect for individual rights and boundaries, control of one’s gaze, avoidance of suspicion, and refraining from transgressing the rights of others. This strategy forms the basis for the reform of human relations and ensures collective health and tranquility, and according to the Qur’an, constitutes the primary ground for either the emergence or prevention of ethical deviations within society.



The second strategy involves “social guidance and collective moral education,” highlighting the role of divine educational systems, prophets, and revealed institutions in shaping socially desirable behaviors and reinforcing moral values. This organized guidance lays the foundation for moral development and the sustainability of purification at the social level.



The third strategy is the “promotion of the spirit of charity and generosity,” regarded as an effective means to combat the internal roots of social corruption such as miserliness and materialism, while fostering social justice, reducing economic disparities, and strengthening communal bonds.



The findings indicate that social purification in the Qur’an is an integrated, multi-level process that simultaneously pursues the reform of social relations, educational guidance, and the enhancement of moral values, ultimately paving the way for a balanced, ethically oriented, and divinely guided society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qur’an
  • social purification (Tazkiyah)
  • thematic content analysis
  • social interactions
  • guidance
  • charity
دوره 4، شماره 1
شهریور 1404
صفحه 156-185
  • تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 مهر 1404