نقد و تحلیل مهم‌ترین جریان‌های تدبری قرآن در ایران معاصر با رویکرد اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری. علوم قرآن و حدیث. دانشگاه امام صادق علیه السلام. تهران. ایران.

2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام

10.22084/qss.2025.31243.1150

چکیده

تدبر در قرآن کریم، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین روش‌های انس با قرآن، در ایران معاصر به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی، به رویکردی برجسته در فهم و عمل به معارف قرآنی تبدیل شده است. تأکید قرآن بر تدبر در آیاتی مانند «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ» (ص/ 29)، زمینه‌ساز شکل‌گیری جریان‌های متنوع تدبری در ایران شده که هرکدام با روش‌ها و دیدگاه‌های خاص خود، به‌ویژه در بُعد اجتماعی، به ترویج فهم و عمل به قرآن پرداخته‌اند. تأکید قرآن بر تدبر در آیاتی مانند «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ» (ص/ 29)، زمینه‌ساز شکل‌گیری جریان‌های متنوع تدبری در ایران شده که هرکدام با روش‌ها و دیدگاه‌های خاص خود، به‌ویژه در بُعد اجتماعی، به ترویج فهم و عمل به قرآن پرداخته‌اند. این پژوهش با هدف نقد و تحلیل عمیق شش جریان برجسته تدبری در ایران معاصر با رویکرد اجتماعی، به بررسی ویژگی‌ها، نقاط قوت، و کاستی‌های آن‌ها در ترویج فهم و عمل اجتماعی به قرآن می‌پردازد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و داده‌ها از طریق منابع کتابخانه‌ای و پیمایش‌های میدانی، از جمله مصاحبه با افراد کلیدی، جمع‌آوری شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که این جریان‌ها در مواردی چون پیوند با علوم اجتماعی، ترویج عمومی، و آموزش ساختارمند موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، اما کاستی‌های جدی مانند کم‌توجهی به روایات، ضعف در استدلال‌های اجتماعی، فقدان راهکارهای عملی، و عدم تأکید کافی بر عمل اجتماعی، موانع بزرگی در مسیر توسعه تدبر اجتماعی ایجاد کرده‌اند. این مطالعه با نقد جریان‌های مزبور و ارائه پیشنهادهای عملی، به دنبال تقویت رویکرد اجتماعی تدبر برای تأثیرگذاری عمیق‌تر در هدایت جامعه و

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critique and Analysis of the Most Influential Quranic Tadabbur Movements in Contemporary Iran with a Social Approach

نویسندگان [English]

  • مهدی کهکی 1
  • Mahmoud Karimi 2
1 PhD student. Quran and Hadith Sciences. Imam Sadiq (AS) University. Tehran. Iran.
2 Associate Professor, Department of Quranic & Hadith Studies
چکیده [English]

Tadabbur (contemplation) in the Holy Quran, as one of the key methods of engaging with the Quran, has become a prominent approach in contemporary Iran, particularly after the Islamic Revolution, for understanding and applying Quranic teachings. The Quran’s emphasis on tadabbur in verses such as “A blessed Book which We have sent down to you, that they may contemplate its verses” (Surah Sad, 38:29) has paved the way for the emergence of diverse tadabbur movements in Iran. Each movement, with its unique methods and perspectives, particularly in the social dimension, has contributed to promoting the understanding and practice of the Quran. This research aims to critically analyze six prominent tadabbur movements in contemporary Iran with a social approach, examining their characteristics, strengths, and shortcomings in promoting the social understanding and application of the Quran. The research employs a descriptive-analytical method, with data collected through library resources and field studies, including interviews with key figures. The findings indicate that these movements have achieved successes in areas such as integrating with social sciences, public promotion, and structured education. However, significant shortcomings, including insufficient attention to hadiths, weak social reasoning, lack of practical solutions, and inadequate emphasis on social action, have posed major obstacles to the development of social tadabbur. By critically evaluating these movements and offering practical recommendations, this study seeks to strengthen the social approach to tadabbur for a deeper impact on guiding society and aligning contemplation with the practice of the Quran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quranic Tadabbur
  • Tadabbur with a Social Approach
  • Social Understanding of the Quran
  • Social Action
  • Contemporary Tadabbur Movements
دوره 4، شماره 1
شهریور 1404
صفحه 242-273
  • تاریخ دریافت: 21 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1404