نسبت‌سنجی مفهوم «شریعت» درقرآن با مفهوم «قانون» در ادبیات سیاسی دوره مشروطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران

10.22084/qss.2025.30530.1103

چکیده

 در عصــر قاجــار، مفهــوم «قانــون» به مثابــه راهکاری برای حل مشــکلات ایــران ظهــور کــرد، امــا دیدگاه‌های مختلفــی درباره نســبت آن با شــریعت وجود داشــت. این اصطلاح پیش از این دوره به این شــکل و برای اشــاره به این نهاد نو مقتبس از اندیشــه سیاســی غرب کاربردی نداشــت. قانون نهــادی نــو تلقــی می شــد کــه با ســنت سیاســی و فلســفی ایرانیان نســبتی نداشــت. این مفهوم بر ســه رکن ســوار بود: آزادی به معنای خودمختاری مطلق اراده انســانی، عقلانیت عرفی و نظم سیاســی-اجتماعی. با عنایت بــه اینکــه قلمــرو قانــون زندگــی اجتماعی و سیاســی بــود و از ایــن حیث با شــریعت مشــابهت داشت، این ســوال در میان اندیشــمندان طر ح شد که
نســبت قانون با شــریعت چیســت؟ برخی، خواســتار تفکیــک کامل قانون از شــریعت بودنــد، در حالــی کــه برخی دیگر، بــر تطبیق قوانین با شــریعت تأ کید داشتند. گروهی دیگر، به دنبال توازنی بین قانون و شریعت بودند. در ایــن مقالــه، با بررســی رســاله‌های نگاشــته شــده درباره ضــرورت وجود قانون و منافع آن برای جامعه ایرانی در دوره قاجار از یک ســو و مضمون آیات قرآن درباره شریعت، تلاش می کنیم ارکان مفهوم شریعت را با ارکان مفهــوم قانــون در معنای مدرن آن مقایســه کنیم و نســبت این دو مفهوم را تعییــن کنیــم. بــا توجه به ابتناء شــریعت بر دو رکن توحیــد در ربوبیت و عبودیت انســان در برابر خدا، و با عنایت به ارکان ســه گانه مفهوم قانون در معنــای جدیــد (مــدرن) آن، امــکان جمــع میــان قانونگــذاری مــدرن و تشریع دینی صرفاً با بازنگری در ارکان سازنده قانون مدرن ممکن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Concept of “Sharia” in the Quran with the Concept of “Law” in the Political Literature of the Constitutional Era

نویسنده [English]

  • Mohammad Abdolsaleh Shahnoosh Forooshani
Assistant Professor, Islamic Law, Faculty of Law, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran
چکیده [English]

 In the Qajar era, the concept of “Ghanoon (Law)” emerged as a solution to Iran’s problems. There were different views on its relationship with Sharia. This term had not been used in this form before this period to refer to this new institution borrowed from Western political thought. “Ghanoon (Law)” was considered a new institution that had no relation to the Iranian political and philosophical tradition. This concept was based on three pillars: freedom in the sense of absolute
autonomy of human will, customary rationality, and socio-political order. These concepts were not used in this way in traditional Iranian literature. Given that the realm of law was social and political life and, in this respect, it was similar to Sharia, the question was raised among thinkers as to what the relationship between law and Sharia was. Some called for a complete separation of law from Sharia, while others emphasized the adaptation of laws to Sharia. Another group sought a balance between law and Sharia. In this article, by examining the treatises written about the necessity of the existence of law and its benefits for Iranian society during the Qajar period on the one hand and the content of the verses of the Quran about Sharia on the other, we try to compare the pillars of the concept of Sharia with the pillars of the concept of law in its modern meaning and determine the relationship between these two concepts. Considering the Sharia’s foundation on the two pillars of monotheism in Lordship and human servitude to God, and considering the three pillars of the concept of law in its new (modern) meaning, the possibility of combining modern legislation and religious legislation is possible only by reviewing the constituent pillars of modern law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Law
  • Sharia
  • Constitutionalism
  • Monotheism of lordship
  • Quran